Temat:         Mój  dom i jego wpływ na najbliższe środowisko.

Cel ogólny:

          Poznanie sposobów oszczędnego gospodarowania energia elektryczną, cieplną, i   wodą. Twórcze działanie poprzez rozwiązywanie problemów związanych z ochroną przyrody.

Cele operacyjne:

Uczeń :

¡        Zna sposoby oszczędnego gospodarowania energią elektryczną, cieplną i wodą.

¡        Omawia negatywny wpływ toksycznych odpadów z naszych domów na środowisko.

¡        Zna produkty przyjazne środowisku.

Uczeń :

¡        Rozumie koniecznoœć przestrzegania i wykonywania na co dzień prostych czynnoœci mających wpływ na środowisko.

¡        Wykazuje związek własnego postępowania ze stanem otaczającego go środowiska.

Uczeń :

¡        Potrafi pracować w grupie.

¡        Wyciąga wnioski odnośnie ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.

¡        Dokonuje samooceny własnych działań.

Środki dydaktyczne:

Duże arkusze papieru, mazaki, ilustracje obrazujące różne zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka oraz produkty przyjazne środowisku.

Metody: metaplan, œ burza mózgówœ, pogadanka.

Formy: zbiorowa, praca w grupach.

Tok lekcji:

1. Faza przygotowawcza.

¡        Podanie tematu i celu lekcji.

¡        Swobodne wypowiedzi o niszczycielskiej działalności człowieka w jego najbliższym otoczeniu.

¡        Wywieszenie plansz, które ukazują szkodliwe i ekologiczne produkty stosowane przez ludzi w domach.

¡        Zorganizowanie pracy grup, przyporządkowanie zadań poszczególnym osobom.

2. Faza realizacyjna.

Każda grupa otrzymuje planszę z nazwą jednego z pomieszczeń domu (kuchnia, łazienka, pokój, ubikacja). Zadaniem uczniów jest wpisanie prostych wskazówek i nawyków, o których musi pamiętać każdy mieszkaniec troszcząc się o najbliższe otoczenie.

Przykłady odpowiedzi uczniów:

Łazienka:

¡        Stosować proszki bez fosforanów

¡        Stosować detergenty bezpieczne dla środowiska

¡        Preferować prysznic w codziennej higienie

¡        Uszczelnić krany

¡        Gasić światło po wyjściu z pomieszczenia

¡        Używać kubków podczas mycia zębów

¡        Prać w pralce energooszczędnej

Kuchnia:

¡        Oszczędzać światło (żarówki energooszczędne)

¡        Segregować śmieci

¡         Kupować produkty w papierowych opakowaniach

¡         Nie używać toreb jednorazowych

¡        Używać lodówki energooszczędnej

¡        Używać butelek zwrotnych

Ubikacja:

¡        Sprawdzać szczelnoœć spłuczki

¡        Uszczelniać krany

¡        Kupować papier toaletowy z makulatury

¡         Korzystać z żarówek energooszczędnych

¡        Używać środki czystoœci ulegające biodegradacji

Pokój:

¡        Wyłączać światło

¡        Wyłączać sprzęt RTV

¡        Uszczelniać okna

¡        Regulować kaloryferów

3. Faza podsumowująca:

Grupy referują wykonane zadania. Plansze wywieszają na tablicy : Przedstawiciel każdej grupy omawia właściwe zasady zachowania w wybranym pomieszczeniu. Uczeń wyjaśnia, o jakich czynnoœciach powinniœmy pamiętać przebywając w domu, jakie nawyki kształtować i jaki ma to wpływ na środowisko.

Pozostali uczniowie z innych grup uzupełniają jego wypowiedzi.

Formułowanie wniosków:

Uczniowie wyciągają wnioski dotyczące ich wkładu w ochronę środowiska i troskę o najbliższe otoczenie. Swoje przemyœlenia wypisują na dużym arkuszu w dowolnym zapisie graficznym lub według załączonej karty. Arkusz ten zabierają do domu, wieszają w widocznym miejscu i starają się o  pamiętać o swoich postanowieniach.

 

opracowała: Bożena Anna Konoplańska