Temat: Mój dom i jego wpływ na najbliższe środowisko.
Cel ogólny:
Poznanie sposobów oszczędnego gospodarowania energia elektryczną, cieplną, i wodą. Twórcze działanie poprzez rozwiązywanie problemów związanych z ochroną przyrody.
Cele operacyjne:
Uczeń :
¡ Zna sposoby oszczędnego gospodarowania energią elektryczną, cieplną i wodą.
¡ Omawia negatywny wpływ toksycznych odpadów z naszych domów na środowisko.
¡ Zna produkty przyjazne środowisku.
Uczeń :
¡ Rozumie koniecznoć przestrzegania i wykonywania na co dzień prostych czynnoci mających wpływ na środowisko.
¡ Wykazuje związek własnego postępowania ze stanem otaczającego go środowiska.
Uczeń :
¡ Potrafi pracować w grupie.
¡ Wyciąga wnioski odnośnie ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
¡ Dokonuje samooceny własnych działań.
Środki dydaktyczne:
Duże arkusze papieru, mazaki, ilustracje obrazujące różne zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka oraz produkty przyjazne środowisku.
Metody: metaplan, burza mózgów, pogadanka.
Formy: zbiorowa, praca w grupach.
Tok lekcji:
1. Faza przygotowawcza.
¡ Podanie tematu i celu lekcji.
¡ Swobodne wypowiedzi o niszczycielskiej działalności człowieka w jego najbliższym otoczeniu.
¡ Wywieszenie plansz, które ukazują szkodliwe i ekologiczne produkty stosowane przez ludzi w domach.
¡ Zorganizowanie pracy grup, przyporządkowanie zadań poszczególnym osobom.
2. Faza realizacyjna.
Każda grupa otrzymuje planszę z nazwą jednego z pomieszczeń domu (kuchnia, łazienka, pokój, ubikacja). Zadaniem uczniów jest wpisanie prostych wskazówek i nawyków, o których musi pamiętać każdy mieszkaniec troszcząc się o najbliższe otoczenie.
Przykłady odpowiedzi uczniów:
Łazienka:
¡ Stosować proszki bez fosforanów
¡ Stosować detergenty bezpieczne dla środowiska
¡ Preferować prysznic w codziennej higienie
¡ Uszczelnić krany
¡ Gasić światło po wyjściu z pomieszczenia
¡ Używać kubków podczas mycia zębów
¡ Prać w pralce energooszczędnej
Kuchnia:
¡ Oszczędzać światło (żarówki energooszczędne)
¡ Segregować śmieci
¡ Kupować produkty w papierowych opakowaniach
¡ Nie używać toreb jednorazowych
¡ Używać lodówki energooszczędnej
¡ Używać butelek zwrotnych
Ubikacja:
¡ Sprawdzać szczelnoć spłuczki
¡ Uszczelniać krany
¡ Kupować papier toaletowy z makulatury
¡ Korzystać z żarówek energooszczędnych
¡ Używać środki czystoci ulegające biodegradacji
Pokój:
¡ Wyłączać światło
¡ Wyłączać sprzęt RTV
¡ Uszczelniać okna
¡ Regulować kaloryferów
3. Faza podsumowująca:
Grupy referują wykonane zadania. Plansze wywieszają na tablicy : Przedstawiciel każdej grupy omawia właściwe zasady zachowania w wybranym pomieszczeniu. Uczeń wyjaśnia, o jakich czynnociach powinnimy pamiętać przebywając w domu, jakie nawyki kształtować i jaki ma to wpływ na środowisko.
Pozostali uczniowie z innych grup uzupełniają jego wypowiedzi.
Formułowanie wniosków:
Uczniowie wyciągają wnioski dotyczące ich wkładu w ochronę środowiska i troskę o najbliższe otoczenie. Swoje przemylenia wypisują na dużym arkuszu w dowolnym zapisie graficznym lub według załączonej karty. Arkusz ten zabierają do domu, wieszają w widocznym miejscu i starają się o pamiętać o swoich postanowieniach.
opracowała: Bożena Anna Konoplańska