Innowację pedagogiczną „Łomża – wczoraj – dziś i jutro” realizowano w II semestrze roku szkolnego 2021/2022. Innowacją objęci byli uczniowie klasy 8H. Zajęcia odbywały się w wymiarze jednej godziny dydaktycznej tygodniowo.
W ramach zajęć odbyła się wycieczka do Muzeum Północno – Mazowieckiego i
Urzędu Miejskiego w Łomży, prezentacje, projekcje filmów, zajęcia warsztatowe.
Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:
- poznanie historii Łomży i jej mieszkańców na przestrzeni dziejów;
- rozwijanie zainteresowań uczniów przeszłością Łomży i kształtowania potrzeby poszukiwania informacji pochodzących z różnych źródeł /literatura, Internet, prasa, wystawy muzealne/;
- poznanie historii herbu oraz barw miasta Łomży;
- rozwijanie poczucia tożsamości lokalnej i patriotyzmu związanego z „Małą Ojczyzną”;
- poznanie kompetencji samorządu terytorialnego, sposobów wpływania na decyzje władz samorządowych;
- zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej załatwiania spraw w urzędach, np. redagowanie pism urzędowych, składanie wniosków;
- współpraca z Muzeum Północno – Mazowieckim i Urzędem Miejskim w Łomży
Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano 10 zagadnień ujętych w bloki tematyczne.
W czasie realizacji innowacji były wykorzystywane:
- a) formy pracy: praca indywidualna (plakat, prezentacja multimedialna)
- praca w grupach – projekt
- wyjście do instytucji na terenie miasta
- odbył się konkurs wiedzy
b) metody: burza mózgów, dyskusja, debata
c) środki dydaktyczne: Internet, mapy, dokumenty archiwalne, zdjęcia, prezentacje multimedialne, broszury, wystawy, aparat fotograficzny
Ewaluacja
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, analiza ustnych wypowiedzi podczas zajęć, zaangażowanie i aktywność. Ponadto przeprowadzono konkurs wiedzy, w którym uczniowie świetnie sobie poradzili z zakresem tematycznym innowacji. Wykonali liczne prezentacje multimedialne i plakaty dotyczące omawianej tematyki. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.
Wnioski:
Obserwacja uczniów podczas zajęć i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:
Dzięki udziałowi w innowacji uczeń:
- poznał historię miasta Łomży i regionu
- utrwalił wiadomości dotyczące historii regionu
- zdobył niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne obywatelowi RP w zakresie funkcjonowania lokalnego samorządu, redagowaniu pism, składaniu wniosków
- w sposób świadomy i odpowiedzialny angażował się w życie miasta, regionu
- angażował się w życie społeczności lokalnej
- nabył umiejętność poszukiwania i wykorzystania różnych źródeł i informacji dotyczących swojego regionu
- nabył umiejętności współpracy w zespole, /właściwe relacje z rówieśnikami/
- nauka kreatywności w podejmowanych działaniach
Z przeprowadzonej ankiety ewaluacyjnej wynika, że według uczniów zajęcia były interesujące, zaś czynności wykonywane podczas innowacji łatwe i zrozumiałe. Zdecydowanie lepiej pracowało się uczniom w grupie.
Dzięki uczestnictwu w innowacji uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat historii Łomży, poznali obecną strukturę samorządową miasta, zrozumieli na czym polega lokalny patriotyzm.
Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że uczestnictwo w innowacji ułatwi im załatwienie sprawy w urzędzie.
Ósmoklasiści ocenili organizację powyższych zajęć na oceny bardzo dobre i celujące.
Dla placówki:
Oferując uczniom innowacyjne zajęcia, szkoła wzbogaciła ofertę edukacyjną i podniosła prestiż placówki w środowisku lokalnym.
Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania
u młodzieży przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania swoim miastem, jego strukturą samorządową, patriotyzmem lokalnym. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.
Dokumentowanie przebiegu innowacji /załączniki/:
- sprawozdanie i zdjęcia na stronę internetową szkoły
- krótka ankieta ewaluacyjna skierowana do uczestników innowacji
Nauczyciel realizujący: Arkadiusz Bałazy