Innowację pedagogiczną „Łomża – wczoraj – dziś i jutro” realizowano w II semestrze roku szkolnego 2021/2022. Innowacją objęci byli uczniowie klasy 8H. Zajęcia odbywały się w wymiarze jednej godziny dydaktycznej tygodniowo.

    W ramach zajęć odbyła się wycieczka do Muzeum Północno – Mazowieckiego i
Urzędu Miejskiego w Łomży, prezentacje, projekcje filmów, zajęcia warsztatowe.

    Poprzez zajęcia realizowano następujące cele:

  • poznanie historii Łomży i jej mieszkańców na przestrzeni dziejów;
  • rozwijanie zainteresowań uczniów przeszłością Łomży i kształtowania potrzeby poszukiwania informacji pochodzących z różnych źródeł /literatura, Internet, prasa, wystawy muzealne/;
  • poznanie historii herbu oraz barw miasta Łomży;
  • rozwijanie poczucia tożsamości lokalnej i patriotyzmu związanego z „Małą Ojczyzną”;
  • poznanie kompetencji samorządu terytorialnego, sposobów wpływania na decyzje władz samorządowych;
  • zdobycie teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej załatwiania spraw w urzędach, np. redagowanie pism urzędowych, składanie wniosków;
  • współpraca  z  Muzeum Północno – Mazowieckim i Urzędem Miejskim w Łomży

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. Zrealizowano 10 zagadnień ujętych w bloki tematyczne.

 W czasie realizacji innowacji były wykorzystywane:

  1. a) formy pracy: praca indywidualna (plakat, prezentacja multimedialna)

- praca w grupach – projekt

- wyjście do instytucji na terenie miasta

- odbył się konkurs wiedzy

b) metody: burza mózgów, dyskusja, debata

c) środki dydaktyczne: Internet, mapy, dokumenty archiwalne, zdjęcia, prezentacje multimedialne, broszury, wystawy, aparat fotograficzny

Ewaluacja

       W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja pracy uczniów, analiza ustnych wypowiedzi podczas zajęć, zaangażowanie i aktywność. Ponadto przeprowadzono konkurs wiedzy, w którym uczniowie świetnie sobie poradzili z zakresem tematycznym innowacji. Wykonali liczne prezentacje multimedialne i plakaty dotyczące omawianej tematyki. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia podobnych zajęć w przyszłości.

 Wnioski:

Obserwacja uczniów podczas zajęć i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:

Dzięki udziałowi w innowacji uczeń:

  • poznał historię miasta Łomży i regionu
  • utrwalił  wiadomości dotyczące historii regionu
  • zdobył niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne obywatelowi RP w zakresie funkcjonowania lokalnego samorządu, redagowaniu pism, składaniu wniosków
  • w sposób świadomy i odpowiedzialny angażował się w życie miasta, regionu
  • angażował się w życie społeczności lokalnej
  • nabył umiejętność poszukiwania i wykorzystania różnych źródeł i informacji dotyczących swojego regionu
  • nabył umiejętności współpracy w zespole, /właściwe relacje z rówieśnikami/
  • nauka kreatywności w podejmowanych działaniach

     Z przeprowadzonej ankiety ewaluacyjnej wynika, że według uczniów zajęcia były interesujące, zaś czynności wykonywane podczas innowacji łatwe i zrozumiałe. Zdecydowanie lepiej pracowało się uczniom w grupie.

    Dzięki uczestnictwu w innowacji uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat historii Łomży, poznali obecną strukturę samorządową miasta, zrozumieli na czym polega lokalny patriotyzm.

    Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że uczestnictwo w innowacji ułatwi im załatwienie sprawy w urzędzie.

   Ósmoklasiści ocenili organizację powyższych zajęć na oceny bardzo dobre i celujące.

Dla placówki:

  Oferując uczniom innowacyjne zajęcia, szkoła wzbogaciła ofertę edukacyjną i podniosła prestiż placówki w środowisku lokalnym.

   Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania
u młodzieży przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania swoim miastem, jego strukturą samorządową, patriotyzmem lokalnym. Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.

Dokumentowanie przebiegu innowacji /załączniki/:

 - sprawozdanie i zdjęcia na stronę internetową szkoły

 - krótka ankieta ewaluacyjna skierowana do uczestników innowacji

Nauczyciel realizujący: Arkadiusz Bałazy