Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych do klasy III
TEMAT: Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „ż” niewymiennym.
Lp. |
Rodzaj ćwiczenia |
Cel ćwiczenia |
Przebieg Ćwiczenia |
Pomoc |
1. | Ćwiczenia w czytaniu | Ćwiczenie analizy i syntezy słucho-wo-wzrokowej | Dzieci czytają przygotowany wierszyk najpierw po cichu, potem głośno, następnie odszukują i podkreślają lub zamalowują nazwy zwierząt /żabki, żółw, żuraw/. | Tekst wiersza, kolorowe kredki |
2. | Dobieranie podpisów do obrazków | Utrwalanie obrazu graficznego wyra-zów z „ż" | Uczniowie odnajdują na tablicy podpis do obrazka wskazanego przez nauczyciela | Obrazki zwierząt z wierszyka, kartoniki z napisami |
3. | Rozwiązywanie rebusów, plątaninek | Rozwijanie logi-cznego myślenia, ćwiczenie koor-dynacji wzrokowo -ruchowej. | Dzieci otrzymują do rozwiązania polątaninki literowe na przygotowanych kartach pracy, przy pomocy n-la wykonują ćwiczenie, którego rozwiązaniem są nazwy zwierząt: żbik, wąż, bażant, wyżeł, jeż, żyrafa, żaba, żubr, żmija | Karty pracy |
4. | Zabawa ruchowa | Relaksacja, rozwi-janie ekspresji i koordynacji słuchowo - rucho-wej | Zabawa w ZOO. Każde dziecko losuje nazwę jednego zwierzęcia, które będzie naśladować (sposób poruszania, odgłosy, odżywianie się) - ćwiczenie można poprzedzić rozmową na temat sposobu życia różnych zwierząt. Dzieci naśladują różne zwierzęta – pozostałe odgadują ich nazwy. | Kartoniki z nazwami zwierząt |
5. | Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu | Utrwalanie piso-wni wyrazów z „ż", ćwiczenie myślenia logiczno- pojęciowego. | Nauczyciel informuje dzieci, że chochlik pomieszał informacje w zdaniach i prosi dzieci o pomoc w ich uporządkowaniu. Dzieci kolejno odczytują zdania i poprawiają chochlikowe psoty. Poprawne zdanie zapisują z pamięci: Żyrafy wesoło kumkały. Powolny żuk lubi błoto. Żółw przysiadł na gałązce krzewu. Żaby zjadły dużo liści z drzew. Żmija lata wysoko. Żuraw pełznie w trawie | Teksty do czytania, nakładki do poprawiania błędów w zdaniach, |
6. | Rysowanie po śladzie | Usprawnianie precyzji i płynności ruchów ręki, dokładności | Kalkowanie różnych zwierząt | Ilustracje zwierząt, kalka techniczna, mazaki lub ołówki |
7. | Zagadki ortograficzne, czytanie ze zrozumieniem | Ćwiczenie myślenia logi-cznego. Umieję-tności korzystania z przerobionego materiału |
Dzieci otrzymują zagadki ortograficzne, czytają je głośno lub po cichu i wpisują rozwiązania;l. 1. To zwierzątko w lesie żyje, Igły nosi, choć nie szyje. 2. Cicho pełznie w trawie, pręży się i zwija, Podobny do żmii, ale to nie żmija. 3. W ZOO ją zobaczysz, Szyją sięga ponad palmy I dachy drapaczy. 4. Choć posiada pancerz, wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi, wolno spaceruje. 5. Kum - kum - kum, rech - rech - rech, to zapewne .................... śpiew. |
Teksty zagadek |
8. | Praca domowa | Utrwalenie materiału | Uczniowie otrzymują plątaninki zdaniowe, które mają odczytać i zapisać w zeszytach. | Plątaninki |
opracowała: Halina Domaszewska