TEMAT: Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego na materiale obrazkowym. Utrwalenie pisowni wyrazów zakończonych na —arz, -erz w nazwach zawodów.
Lp. |
Rodzaj ćwiczeń |
Cel ćwiczeń |
Przebieg |
Pomoce |
||||||||||
1. |
Dobieranie obrazków parami |
Kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego. Ćw. koordynacji wzrokowo- ruchowej. |
Dzieci dobierają obrazki parami. |
Komplet obrazków dla każdego dziecka do układania parami: piekarz – chleb pasterz – owce murarz – dom żołnierz - mundur kuśnierz - futro lekarz - słuchawki tancerz - baletki |
||||||||||
2. |
Dobieranie podpisów do obrazków. |
Kształtowanie związków przyczynowo- skutkowych. Usprawnianie techniki czytania. |
Dzieci układają parami podpisy do obrazków. Odczytują ułożone pary. |
Wyrazy do ułożenia w pary: piekarz - chleb pasterz - owce murarz - dom żołnierz - mundur kuśnierz - futro lekarz - słuchawki tancerz - baletki |
||||||||||
3. |
Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów zakończonych na -arz, -erz. |
Utrwalenie obrazów wzrokowych wyrazów z ćw. 2. Usprawnienie analizatora wzrokowego i kształtowanie związków wzrokowo-ruchowych. |
Dzieci przyklejają na kartę pracy wyrazy będące nazwami zawodów. Kolorują końcówkę - arz, -erz. Odczytują wyrazy z tabelki. Przypominają zasadę ortograficzną. |
Karta pracy
|
||||||||||
4. |
Zabawa orientacyjno - porządkowa ze śpiewem Mało nas...". |
Relaksacja, wprowadzenie miłego nastroju. |
Dzieci stają w kole. Jedno wchodzi do środka („piekarz")Wszystkie śpiewają. W tym czasie dziecko będące w środku wybiera kolejną osobę do „pieczenia chleba" itd. |
Tekst: „Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, tylko nam, tylko nam Ciebie tu potrzeba." |
||||||||||
5. |
Uzupełnienia zdaniowe. |
Utrwalenie obrazu wzrokowego wyrazów zakończonych na -arz, -erz w nazwach zawodów. |
Zadaniem dzieci jest wpisanie brakującego wyrazu w zdaniu i pokolorowanie końcówki -arz, - erz. Terapeuta zwraca uwagę na pisownię wyrazów wielką literą na początku zdania. Po wykonaniu pracy dzieci odczytują zdania, które uzupełniły. Przypominają zasadę. |
Karta pracy: ... piecze chleb. ... pasie owce. ... buduje dom. ... służy w wojsku. ... szyje futro. ... leczy ludzi. ... tańczy w balecie. |
||||||||||
6. |
Praca domowa |
Utrwalanie pisowni wyrazów z –arz, -erz w nazwach zawodów. |
Dzieci otrzymują karty pracy z krzyżówką. Prawidłowo wpisane w wyrazy utworzą hasło „malarz". W dalszej części pracy domowej dzieci mają narysować narzędzia pracy malarza (np. farby, pędzel itp.). |
Karta pracy:
l. ... buduje dom. 2. ... pasie owce. 3. ... leczy ludzi. 4. ... tańczy w balecie. 5. ... szyje futra. 6. ... piecze chleb. Rozwiązanie .......... Narysuj moje narzędzia pracy. |
opracowala: Halina Domaszewska