Temat bloku: Precz z nudą
Temat dnia: Wesołe nudzenie się
Zapis w dzienniku: Wielozdaniowe wypowiedzi na temat nudy. Posługiwanie się słownikiem języka polskiego w celu wyszukania znaczenia słów: nuda, nudziarz, nudzić się, zanudzać. Poznanie i interpretowanie zwrotów o nudzie. Słuchanie wzorowego czytania przez nauczyciela wiersza pt. Życzenia w Dniu Nudów. Określanie nastroju wiersza .Redagowanie ogłoszenia. Wspólne poszukiwanie sposobów na nudę. Rytm jako charakterystyczna cecha wyliczanek. Trójdźwięk: do, mi, sol. Wykonanie gry według instrukcji. śpiewanie i granie na fletach utworów: śnieżna wyliczanka, etiuda nr 1 i 2. Tańce Break Mixer i Sally gardens.
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętnoci wypowiadania się na podany temat,
- wdrażanie do samodzielnego i poprawnego korzystania z słownika,
- doskonalenie umiejętności gry na flecie, śpiewu i tańca,
- wzmacnianie poczucia satysfakcji z współpracy i rywalizacji.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wypowiada się kilkoma zdaniami o nudzie, o tym kiedy dzieci się nudzą, jakie są sposoby na nudę,
- rozwiązuje rebusy,
- potrafi odszukać w słowniku wskazane słowa,
- potrafi interpretować zwroty np. zieje nudą,
- rozpoznaje trójdźwięk: do mi sol,
- potrafi zagrać na flecie,
- zna wyliczankę i rytm jako jej najważniejszą cechę,
- tańczy Break Mixer i Sally Garrdens,
- rozumie i stosuje zasady pracy w grupie,
- słucha wypowiedzi kolegów i nauczyciela,
- potrafi wskazać wyrazy podobne i przeciwstawne.
Metody: podające ( objaśnienia, pogadanka )
problemowe aktywizujące ( gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna )
eksponujące ( pokaz połączony z przeżyciem )
praktyczne ( pokaz, praktyczne działanie )
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
karty pracy, karty oceny pracy grupy, kostki od gry,
rebusy, flety, podręczniki, nagranie piosenek Nuda i śnieżna
wyliczanka, nagrania podkładów muzycznych do etiud na flet 1 i 2,
oraz tańców integracyjnych,
Prowadziła: Agnieszka Targ
Literatura:
1. A. Konieczna , E. Grodzka Jurczyk Kształcenie zintegrowane w klasie trzeciej Przewodnik metodyczny część 2 - WSiP Warszawa
2. Wybór B. Chmielewska, Z . Napiórkowska Aktywne Metody Nauczania
WOM w Łomży
3. P. Kaja Muzyczne zabawy
Przebieg zajęć
1. Organizacja pracy
- ustalenie grup, wybór nazwy,
- omówienie zasad pracy w grupie i zawieszenie ich na tablicy,
- zapoznanie ze sposobem oceniania i punktowania pracy w grupie,
2. Rozwiązywanie rebusów. Dzieci siedzą w grupach na dywanie.
- Każda grupa losuje kartę z rebusem , wspólnie rozwiązują i podają odpowiedź. Zawieszają swoją kartę pracy na tablicy.
Nuda Nudziarz Nudzić się Zanudzać
- Odczytanie rodziny wyrazów.
- Chcę wiedzieć co oznaczają te wyrazy, gdzie znajdę ich znaczenie?
- Szukamy wyjaśnień w słownikach języka polskiego.
nuda - niemiły stan, niemiłe uczucie spowodowane zwykle bezczynnością, brakiem interesującego zajęcia .
nudziarz - człowiek nudny, zanudzający otoczenie, okropny nudziarz.
nudzić się - odczuwać nudę, znudzenie np. nie czuje zainteresowania
zanudzać - stale natarczywie nagabywać , prosić, upominać się.
- Odczytanie i zawieszanie znaczeń na tablicy.
3. Wysłuchanie piosenki Nuda. Dzieci siedzą w kręgu.
Nuda, ruda jak wiewiórka, Nuda, ruda jak wiewiórka,
nuda chuda tak jak śledzie. nuda, chuda jak szkielecik.
Nuda przyszła na podwórko: Nuda przyszła na podwórko,
Będę tutaj z wami siedzieć. i zaraża sobą dzieci.
Odejdź, nudo, na odludzie!
My nie chcemy widzieć cię.
Nudno nużać się w tej nudzie
Powiedz, gdzie ukryła się ?
Gdzie? Gdzie? Gdzie ?
- Kiedy dzieci się nudzą?
- Gdzie można się nudzić?
- Czy można się nudzić w grupie?
- Czy nuda jest potrzebna?
- Jak nuda na nas działa?
4. Głośne czytanie tekstu wiersza pt. Życzenia w dniu nudów. Dzieci siedzą w ławkach.
- wyszukiwanie fragmentów wiersza: Jakie życzenia składa autor?
- określanie nastroju wiersza; wesoły, humorystyczny, ciekawy, itp.
5. Podanie tematu.
- Czy na podstawie naszej rozmowy możecie powiedzieć jaki jest temat dzisiejszych zajęć?
Wniosek: Dzisiaj będziemy obchodzili w klasie Dzień Nudy.
- zawieszenie napisu na tablicy
- Jaką wiedzę musimy posiąść na dzisiejszych zajęciach?
Wniosek: Musimy Nudę poznać i przezwyciężyć. Chcemy poznać sposób na pokonanie Nudy.
6. Pisanie ogłoszeń.
- Omówienie zasad redagowania ogłoszeń.
- Każda grupa redaguje ogłoszenie.
- Głośne odczytywanie prac grup w kolejnoci wykonania.
- Omówienie i przyznanie punktów.
7. Omówienie ilustracji zawieszonej na tablicy. Dzieci siedzą w kręgu.
- Wybór zwrotów pasujących do ilustracji.
Zieje nudą.
Nudy na pudy.
Pęka ze miechu.
Ogarnęła go nuda.
miechu warte.
Umierać z nudów.
- Wyjaśnienie znaczenia zwrotów i przyznanie punktów.
- Zawieszenie kart na tablicy obok ilustracji.
7. Losowanie zadań dla poszczególnych grup Rozpoznaj co robimy? Jedna z grup przedstawia pozostałe siedzą w ławkach.
- Spacerujemy.
Kiedy spacerujemy? Z kim spacerujemy? Gdzie chodzimy na spacery?
- Gramy w piłkę.
Kiedy gramy w piłkę? Z kim gramy ? Jakie są wasze ulubione gry?
- Czytamy książkę.
Jakie czytacie książki? Dlaczego prowadzimy zeszyty lektur?
Wystawka zeszytów.
- Gramy na instrumentach.
Na jakich instrumentach gracie?
Za przedstawienie i prawidłowe odgadnięcie, grupy dostają punkt.
8. Słuchanie i opracowanie piosenki pt. śnieżna wyliczanka:
- rozmowa na temat tekstu piosenki,
- określenie wartoci nut występujących w zapisie piosenki,
- określenie nazw literowych dźwięków,
- zagranie przez nauczyciela trójdźwięku,
- wskazanie trójdźwięku: do, mi sol.
- zagranie na fletach, przez dzieci trójdźwięku do, mi, sol każda grupa po kolei.
Przyznanie punktów grupom (również za przygotowanie do lekcji czyli przyniesienie fletu).
9. Rozmowa na temat wyliczanek.
- Wysłuchanie wyliczanek przygotowanych przez grupy.
- Kiedy mówimy wyliczanki?
- Co jest najważniejsze w każdej wyliczance?
Wniosek: Najważniejszy jest: rytm.
Przyznanie punktów za rytmiczną recytację wyliczanek.
10. Wyliczenie kolejnoci prezentacji umiejętnoci grup. Kolejnoć ustala dziecko z grupy, która miała najlepszą wyliczankę.
a. Zagrajcie na fletach etiudkę I.
b. Zatańczcie Break Mixer
c. Zagrajcie etiudkę II.
d. Zatańczcie Sally Gardens
Prezentacje grup, będą pomiędzy następnymi zadaniami.
11. Zabawa z kostką do gry.
Każda grupa dostaje kartę do uzupełnienia.
Poszczególni uczniowie rzucają kostką i liczbę oczek zapisują w kratce.
Następnie obliczają podane działanie i podają kartę dalej. Ostatni
uczeń oblicza liczbę zdobytych punktów. Przyznanie punktów dla grup.
- Rozmowa na temat gier.
- Od czego zależy wygrana ?
- Jakie są wasze ulubione gry?
12. Prezentacja grup I i II. Przyznanie punktów za wykonanie.
13. Każda grupa dostaje to samo zadanie, polegające na dobieraniu par wyrazów podobnych i przeciwnych. Następnie mają je ułożyć na kole tak, by pary wyrazów ułożone były na przemian. Punkty uczniowie dostają za ułożenie par i prawidłowe ułożenie na kole.
14. Prezentacja grup III i IV. Przyznanie punktów za wykonanie.
15. Słuchanie recytacji wiersza Bańki mydlane.
- Jakie są bańki mydlane?
16. Próba dyskusji.
Uczniowie siadają na dywanie w kręgu. Dyskusję rozpoczyna nauczyciel
podając temat dyskusji: Jak można nudzić się na wesoło?
Nauczyciel przygotowuje słownictwo i głosy do dyskusji.
Jeden z uczniów pełni rolę: marszałka, inni: uczestników dyskusji. Marszałek udziela głosu poszczególnym uczniom dając głos karty z rozpoczętymi zdaniami.
Gdy ogarnia mnie nuda, to .............
Nie nudzę się, gdyż ..........
Uczeń może skorzystać z podpowiedzi lub samodzielnie budować swą wypowiedź. Każdy głos w dyskusji jest jednocześnie podsumowaniem zajęć. Zawieszamy napisy z proponowanymi wesołymi sposobami spędzania wolnego czasu.
SPOSÓB NA NUDĘ
taniec śpiew gra na instrumencie gry planszowe spacery
czytanie książek słuchanie muzyki nauka
- Czy wszystkie sposoby odnaleźlimy?
- Od czego zależy co będziemy robić popołudniami?
Wniosek: To, czy potrafimy pokonać nudę zależy od NAS SAMYCH, od
naszej pomysłowoci.
Nie bądź nudziarzem ! Nie zanudzaj innych ! Działaj!
Innych sposobów na nudę będziemy poszukiwać na zajęciach we wtorek i w środę.
17. Podsumowanie dnia i samoocena.
Omówienie pracy w grupie. Dokonanie wspólnie - samooceny pracy i zapisanie wniosku. Podliczenie punktów.
Nauczyciel wypowiada się na temat pracy grup, na co muszą zwrócić w dalszej pracy. Omawia również indywidualną pracę dzieci.
18. Zadanie pracy domowej.
Ćwiczenie 1, 3.
Nauczyć się czytać wybrany wiersz.
Podaj tytuł ulubionego filmu rysunkowego.
Opracowała: Agnieszka Targ