SCENARIUSZ  GODZINY  WYCHOWAWCZEJ
TEMAT: Wigilia - świąteczne tradycje Bożego Narodzenia.


POMOCE: świąteczne ilustracje, odtwarzacz CD, opłatek.


CELE:
-         uczeń odczuwa znaczenie i piękno tradycyjnych zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
-         uczeń umie troszczyć się o stworzenie dobrej atmosfery w klasie
-         uczeń umie kultywować tradycje bożonarodzeniowe


PRZEBIEG LEKCJI:


1. Przywitanie.


2. Podanie tematu lekcji-rozmowa wprowadzająca:
Prawie wszystkie dni w ciągu roku są do siebie bardzo podobne dzieci chodzą do szkoły, rodzice do pracy. Często po powrocie do domu rodzina spożywa wspólny posiłek, uczniowie odrabiają lekcje, rodzice zajmują się swoimi sprawami. Jednak prócz szarych dni potrzebujemy czegoś odmiennego, czekamy na coś bardzo ważnego i wtedy nadchodzi czas, który różni się od tego zwykłego, szarego codziennego dnia. Sprawia, że na myśl o tych chwilach mocniej bije nam serce są to święta. Właśnie w czasie świąt nabieramy sił do zmagania się z codziennością. Mijają problemy, o których choć na chwilę zapominamy, nieporozumienia, o których również staramy się nie pamiętać. W świąteczne dni nie tylko odpoczywamy i oddajemy się słodkiemu lenistwu ale spędzamy więcej czasu z zabieganą na co dzień rodziną. Rozmawiamy z bliskimi. Można tu stwierdzić, że święta wzmacniają więź rodzinną.


3. Co to takiego święta, obrządek, tradycje i zwyczaje - pogadanka.
ŒŚwięta, które obchodzimy wiążą się z tradycją rodzinną, religijną i narodową.

-œŚwięta rodzinne to imieniny, urodziny, rocznice, ale też kupno nowego samochodu, mieszkania, znaczące miejsce w konkursie, zawodach, pomyślnie zdany egzamin.
-œŚwięta narodowe to uroczystoœci ważne dla całego narodu-dla Polaków to np. 3 maja-uchwalenie Konstytucji 3 maja, 11 listopada - Święto odzyskania niepodległości, 1 maja-Święto pracy.
-œŚwięta religijne, czyli dotyczące ludzi jednego wyznania czy kultury - Boże Narodzenie, Wielkanoc, Œświęto Zmarłych.


Ważnym momentem w życiu każdej rodziny powinien być wspólny posiłek obiad czy kolacja – dlaczego? odpowiadają uczniowie. Kiedy spotykamy się z rodziną można zainteresować się, jak minął dzień, co się udało lub nie . Można sprawić komuś radość przygotowując ulubiony deser. Takie chwile umacniają więzi rodzinne.


4. Pogadanka na temat tradycji i zwyczajów (dzieci miały przygotować materiały na ten temat).
Wigilia i Święta Bożego Narodzenia to święta rodzinne pełne pięknych tradycji i podniosłego nastroju. Ten wieczór to najbardziej uroczysty i piękny wieczór roku. Święta Bożego Narodzenia obchodzone są od IV wieku naszej ery i mają długą historię. Z nią związane są różne wierzenia. Podobno w tę noc błąkają się duch. To noc czarów i zjawisk nadprzyrodzonych. Zwierzęta mówią ludzkim głosem. Dla wszystkich to najpiękniejszy dzień  w roku, w którym wybaczano sobie wszelkie urazy i złości. Z Bożym Narodzeniem związane są również prezenty gwiazdkowe. Podobno Święty Mikołaj  urodził się w 280 roku w Patarze (miejscowość w Azji Mniejszej). Był biskupem Myry. Był bardzo hojny i kochał dzieci. Rozdał ubogim cały swój majątek a dary podrzucał w nocy ubogim. Zmarł 6 grudnia 343 roku. W połowie IV stulecia  cesarz Justynian zbudował w Konstantynopolu (Turcja) świątynię ku jego czci. Święty Mikołaj , okazało się po ekspertyzie naukowej wykonanej w 1957 roku, był niskiego wzrostu-167cm. Był niewysoki, ale miał ogromne serce.
Zwyczaj dawania podarunków pojawił się u schyłku średniowiecza a do Polski dotarł z Niemiec w połowie XVIII wieku. Najpierw Mikołaj przychodził 5XII, a potem w wigilię. Przed kilkunastu laty minister spraw zagranicznych Finlandii uroczyście przekazał Świętemu Mikołajowi Laponię. W stolicy tej krainy – Rowaniemi - Mikołaj pracuje w fabryce zabawek a skrzaty pomagają prowadzić mu pocztę.


5. Święty Mikołaj niejedno ma imię.
Mikołaj, Dzieciątko Jezus, staruszka La Befana i wielbłąd - to kilka postaci, które zabierają się za rozdawanie prezentów.

Austria - dzieci obdarowuje w wigilię Dzieciątko Jezus.
Belgia - Święty Mikołaj przychodzi dwukrotnie: 4XII sprawdza czy dzieci były grzeczne, a 6XII wraca i zostawia prezenty w butach. Koło drzwi zostawia siano, ,marchewkę i wodę dla osła lub konia świętego Mikołaja.
Dania - Julemanden (Święty Mikołaj).
Kostaryka - dawniej Dzieciątko Jezus, teraz coraz częściej Święty Mikołaj.
Brazylia - prezenty przynosi w wigilię Papai Noel (ojciec Boże Narodzenie).
Chile - w wigilię Viejo Pascuero (staruszek Boże Narodzenie).
Finlandia - Święty Mikołaj.
Francja - Pere Noel (ojciec Boże Narodzenie) towarzyszy mu Le Pere Fouettard (ojciec Klapsiarz)- rozdaje klapsy dzieciom a prezenty w buty.
Grecja - prezenty 1stycznia w dzień œw. Bazylego.
Hiszpania - prezenty 6I w dzień Trzech Króli od Baltazara.
Holandia - Sinterklaus (œw. Mikołaj) 5XII.
Łotwa - dzieci łotewskie wierzą, że Ojciec Boże Narodzenie podrzuca codziennie prezenty przez dwanaście dni od wigilii.
Niemcy - w wigilię przychodzi Bożonarodzeniowy Człowiek.
Norwegia - w wigilię Julnissen (krasnoludki).
Portugalia - dawniej O Pai Natal ojciec Boże Narodzenie, dzisiaj w. Mikołaj lub Jezus.
Włochy - 6 I (Trzech Króli) staruszka La Befana. Pokutuje w ten sposób, że odmówiła schronienia i pożywienia Trzem Królom.
Polska - 6XII- Mikołajki a w wigilię prawdziwy Mikołaj zostawia prezenty pod choinką.
Rosja - za komunizmu Dziadek Mróz a teraz w wigilię Babuszka, która nie przyjęła w gościnę Trzech Króli.
Egipt - Boże Narodzenie obchodzi się 7 I . O północy odprawiana jest msza, a po  powrocie jest kolacja i prezenty.
Syria - 6 I (Trzech Króli) prezenty dostaje się od najmniejszego z wielbłądów, którymi jechali władcy.
Chiny - Dun Che Lao Ren (Bożonarodzeniowy Staruszek) prezenty zostawia w pończochach.


6. Podsumowanie lekcji. Podzielenie się opłatkiem.
(w czasie trwania lekcji podkładem były kolędy)

 

Opracowanie i prowadzenie: Elwira Proniewska