Scenariusz godziny wychowawczej

TEMAT:   Potrafię  zdrowo wypoczywać.

CELE OPERACYJNE

Uczeń:

-  wie, jak gospodarować wolnym czasem,

-  wie, co to znaczy zdrowo wypoczywać,

-  zna różnicę miedzy wypoczynkiem czynnym, a biernym,

-  potrafi się zrelaksować,   

ŒŚRODKI DYDAKTYCZNE:

karty ćwiczeń – „Zdrowy wypoczynek,” plansza – „Moje codzienne czynności” kartki, długopisy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.  Rundka wstępna.

Uczniowie kolejno kończą zdanie: Najbardziej lubię robić....

2.  Praca w grupach. -  plansze „Moje codzienne czynności”.

Podział klasy na kilka zespołów.

Uczniowie podają przykłady czynności należących do trzech kategorii:

„Czynności podstawowe”

„Czynności związane ze szkołą lub pracą”

„Czas wolny"

W odpowiednich rubrykach uczniowie wpisują czynności, które sami codziennie wykonują oraz przeciętny czas ich trwania.

Czynnośœci podstawowe

Czynnośœci związane ze 

szkołą lub pracą

         Czas wolny

Spanie

Jedzenie

Ubieranie się

Higiena osobista

Kąpiel

Mycie zębów

Odrabianie pracy domowej

Droga do i ze szkoły

Nauka w szkole

Gra na komputerze

Oglądanie telewizji

Czytanie

Uprawianie sportu

Spędzanie czasu z kolegą, koleżanką

Następnie szeregują wymienione czynności:

 -  w kolejności od najbardziej do najmniej czasochłonnych 

 -  w kolejności od najbardziej do najmniej lubianych 

3. Omówienie

Grupy kolejno prezentują wyniki swojej pracy.

Uczniowie odpowiadają na następujące pytania:

Czy najbardziej czasochłonne zajęcia są jednocześnie zajęciami najbardziej lubianymi?

Czy ulubione zajęcia zajmują dużo czasu?

Czy każdego dnia przeznaczacie pewną ilość czasu na te same zajęcia np. naukę, wypoczynek?

4. Praca indywidualna –  karta pracy „Zdrowy     wypoczynek”.

Uczniowie uzupełniają tabelę, stawiając znak X obok haseł, których treść kojarzy im się ze zdrowym wypoczynkiem.

  Sen

 

  Wycieczki rowerowe

 

  Słuchanie muzyki

 

  Palenie papierosów

 

  Pływanie

 

  Oglądanie telewizji

 

  Spędzanie czasu przed komputerem

 

  Nawykowe jedzenie z powodu braku zajęcia

 

  Bieganie

 

  Spacery

 

5. Omówienie ćwiczenia.

Na prośbę nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje wybory.

6.  Miniwykład – ZDROWY WYPOCZYNEK

„Organizm” to nasze ciało fizyczne zbudowane i funkcjonujące w sposób niezwykle subtelny, skomplikowany i dokładny. Powinniœmy zatroszczyć się o to, aby zapewnić  jak najlepsze warunki do jego rozwoju. Sposób życia może mieć ogromny wpływ na nasz organizm – dobry lub zły.

Każdy człowiek, by móc prawidłowo funkcjonować, powinien znaleźć czas na wypoczynek. Wypoczynek należy dostosować do indywidualnych potrzeb, rodzaju i stopnia zmęczeni. Można wypoczywać czynnie lub biernie. Należy jednak pamiętać, że po dużym zmęczeniu fizycznym, czy psychicznym, zaleca się najpierw wypoczynek bierny. Przy zmęczeniu umiarkowanym można pozwolić sobie na wypoczynek połączony z ruchem. Ruch pozytywnie wpływa na psychofizyczną kondycję człowieka. Sprzyja prawidłowemu rozwojowi młodego organizmu. Ruch korzystnie oddziałuje na układy krwionośny oddechowy, trawienny, nerwowy, dlatego też przyczynia się do poprawy samopoczucia. Ważnym warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest także zdrowy sen. W czasie snu regenerują się komórki wszystkich narządów, cały organizm odpoczywa. Po dobrze przespanej nocy  jesteśmy wypoczęci, pełni energii, gotowi do podjęcia wyzwań dnia. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około 8 godzin snu na dobę, młody organizm – 10 godzin. Bezpośrednio przed snem nie powinno się oglądać telewizji, ani spożywać posiłków. Bezwzględnie należy wywietrzyć pokój. Szybciej zaśniemy, jeżeli położymy się wygodnie, rozluźnimy mięœnie, uspokoimy oddech, pomyślimy o przyjemnoœciach. Odpoczynek będzie efektywny, jeżeli zadbamy o to, by bodźce z otoczenia, odbierane przez nasz organizm za pomocą zmysłów, dostarczały nam przyjemnych wrażeń ( zapach, muzyka, czy kolory: błękit działa hamująco na system nerwowy, zwalnia oddychanie, tętno; zielony pomaga zasnąć).

7.  Pantomima - „Ulubiony sport”.

      Chętni uczniowie za pomocą pantomimy prezentują ulubioną dyscypliną sportu preferowaną formę aktywnego wypoczynku. Podczas prezentacji pozostali uczniowie zgadują, co jest tematem pantomimy.

8.  Wizualizacja – „Na łodzi”.

Nauczyciel odtwarza nagranie muzyki relaksacyjnej i czyta tekst.

     Wyobraź sobie, że znajdujesz się na morzu, w łodzi…. Leżysz w łodzi, czujesz dotyk ciepłego drewnianego dna. Zapach drewna, ciepło słońca… Jest przyjemnie Czujesz delikatne kołysanie się w łodzi…W górę i w dół, w górę i w dół Czujesz, że twój oddech ma ten sam rytm wdech i wydech… Ogarnia cię spokój. Jesteś ciężki, ciepły, swobodny, spokojny… Słyszysz, jak fale delikatnie uderzają o burtę. Dźwięk ten działa uspokajająco .. Jesteś zupełnie spokojny i odprężony… Słyszysz szum morza… patrzysz na niebo… Widzisz małą chmurkę na horyzoncie…Pozwalasz się nieść falom… Jesteś spokojny, rozluźniony, odprężony… Nic ci nie przeszkadza… Jesteś zupełnie spokojny i całkowicie odprężony… Wróć teraz do klasy. Zwiń dłonie w pięści, wyciągnij ręce, przeciągnij się i ziewnij. Otwórz oczy.

9.  Omówienie.

Chętne osoby mogą podzielić się swoimi wrażeniami z wizualizacji.

10. Rundka końcowa.

Każdy uczeń kończy zdanie: Po szkole najchętniej…

 

Opracowała: Aldona Wojewoda