Scenariusz godziny wychowawczej
TEMAT: Potrafię zdrowo wypoczywać.
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
- wie, jak gospodarować wolnym czasem,
- wie, co to znaczy zdrowo wypoczywać,
- zna różnicę miedzy wypoczynkiem czynnym, a biernym,
- potrafi się zrelaksować,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
karty ćwiczeń Zdrowy wypoczynek, plansza Moje codzienne czynności kartki, długopisy.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rundka wstępna.
Uczniowie kolejno kończą zdanie: Najbardziej lubię robić....
2. Praca w grupach. - plansze Moje codzienne czynności.
Podział klasy na kilka zespołów.
Uczniowie podają przykłady czynności należących do trzech kategorii:
Czynności podstawowe
Czynności związane ze szkołą lub pracą
Czas wolny"
W odpowiednich rubrykach uczniowie wpisują czynności, które sami codziennie wykonują oraz przeciętny czas ich trwania.
Czynności podstawowe |
Czynności związane ze szkołą lub pracą |
Czas wolny |
Spanie Jedzenie Ubieranie się Higiena osobista Kąpiel Mycie zębów |
Odrabianie pracy domowej Droga do i ze szkoły Nauka w szkole |
Gra na komputerze Oglądanie telewizji Czytanie Uprawianie sportu Spędzanie czasu z kolegą, koleżanką |
Następnie szeregują wymienione czynności:
- w kolejności od najbardziej do najmniej czasochłonnych
- w kolejności od najbardziej do najmniej lubianych
3. Omówienie
Grupy kolejno prezentują wyniki swojej pracy.
Uczniowie odpowiadają na następujące pytania:
Czy najbardziej czasochłonne zajęcia są jednocześnie zajęciami najbardziej lubianymi?
Czy ulubione zajęcia zajmują dużo czasu?
Czy każdego dnia przeznaczacie pewną ilość czasu na te same zajęcia np. naukę, wypoczynek?
4. Praca indywidualna karta pracy Zdrowy wypoczynek.
Uczniowie uzupełniają tabelę, stawiając znak X obok haseł, których treść kojarzy im się ze zdrowym wypoczynkiem.
Sen |
|
Wycieczki rowerowe |
|
Słuchanie muzyki |
|
Palenie papierosów |
|
Pływanie |
|
Oglądanie telewizji |
|
Spędzanie czasu przed komputerem |
|
Nawykowe jedzenie z powodu braku zajęcia |
|
Bieganie |
|
Spacery |
5. Omówienie ćwiczenia.
Na prośbę nauczyciela uczniowie uzasadniają swoje wybory.
6. Miniwykład ZDROWY WYPOCZYNEK
Organizm to nasze ciało fizyczne zbudowane i funkcjonujące w sposób niezwykle subtelny, skomplikowany i dokładny. Powinnimy zatroszczyć się o to, aby zapewnić jak najlepsze warunki do jego rozwoju. Sposób życia może mieć ogromny wpływ na nasz organizm dobry lub zły.
Każdy człowiek, by móc prawidłowo funkcjonować, powinien znaleźć czas na wypoczynek. Wypoczynek należy dostosować do indywidualnych potrzeb, rodzaju i stopnia zmęczeni. Można wypoczywać czynnie lub biernie. Należy jednak pamiętać, że po dużym zmęczeniu fizycznym, czy psychicznym, zaleca się najpierw wypoczynek bierny. Przy zmęczeniu umiarkowanym można pozwolić sobie na wypoczynek połączony z ruchem. Ruch pozytywnie wpływa na psychofizyczną kondycję człowieka. Sprzyja prawidłowemu rozwojowi młodego organizmu. Ruch korzystnie oddziałuje na układy krwionośny oddechowy, trawienny, nerwowy, dlatego też przyczynia się do poprawy samopoczucia. Ważnym warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu jest także zdrowy sen. W czasie snu regenerują się komórki wszystkich narządów, cały organizm odpoczywa. Po dobrze przespanej nocy jesteśmy wypoczęci, pełni energii, gotowi do podjęcia wyzwań dnia. Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około 8 godzin snu na dobę, młody organizm 10 godzin. Bezpośrednio przed snem nie powinno się oglądać telewizji, ani spożywać posiłków. Bezwzględnie należy wywietrzyć pokój. Szybciej zaśniemy, jeżeli położymy się wygodnie, rozluźnimy mięnie, uspokoimy oddech, pomyślimy o przyjemnociach. Odpoczynek będzie efektywny, jeżeli zadbamy o to, by bodźce z otoczenia, odbierane przez nasz organizm za pomocą zmysłów, dostarczały nam przyjemnych wrażeń ( zapach, muzyka, czy kolory: błękit działa hamująco na system nerwowy, zwalnia oddychanie, tętno; zielony pomaga zasnąć).
7. Pantomima - Ulubiony sport.
Chętni uczniowie za pomocą pantomimy prezentują ulubioną dyscypliną sportu preferowaną formę aktywnego wypoczynku. Podczas prezentacji pozostali uczniowie zgadują, co jest tematem pantomimy.
8. Wizualizacja Na łodzi.
Nauczyciel odtwarza nagranie muzyki relaksacyjnej i czyta tekst.
Wyobraź sobie, że znajdujesz się na morzu, w łodzi . Leżysz w łodzi, czujesz dotyk ciepłego drewnianego dna. Zapach drewna, ciepło słońca Jest przyjemnie Czujesz delikatne kołysanie się w łodzi W górę i w dół, w górę i w dół Czujesz, że twój oddech ma ten sam rytm wdech i wydech Ogarnia cię spokój. Jesteś ciężki, ciepły, swobodny, spokojny Słyszysz, jak fale delikatnie uderzają o burtę. Dźwięk ten działa uspokajająco .. Jesteś zupełnie spokojny i odprężony Słyszysz szum morza patrzysz na niebo Widzisz małą chmurkę na horyzoncie Pozwalasz się nieść falom Jesteś spokojny, rozluźniony, odprężony Nic ci nie przeszkadza Jesteś zupełnie spokojny i całkowicie odprężony Wróć teraz do klasy. Zwiń dłonie w pięści, wyciągnij ręce, przeciągnij się i ziewnij. Otwórz oczy.
9. Omówienie.
Chętne osoby mogą podzielić się swoimi wrażeniami z wizualizacji.
10. Rundka końcowa.
Każdy uczeń kończy zdanie: Po szkole najchętniej
Opracowała: Aldona Wojewoda